poniedziałek, 16 stycznia 2017

Co jest prawdą a co fałszem? Czym się kierować?


Coraz częściej mój  5 letni  syn, Julian zadaje mi konkretne pytania i oczekuje konkretnych odpowiedzi. Do niedawna wychodził z założenia, iż dobro, to jest to wszystko, co walczy ze złem. A zło, to jest to wszystko, co walczy z dobrem. Definicja na wskroś prosta .. ale na jak długo … z czasem sam spostrzegł, że brakuje mu szeregu ogniw… kiedy dalej dociekliwie pytam o rozumienie dobra i zła … mówi mi, po namyśle, że zło, to jest wtedy, kiedy ktoś nie lubi dobra… ok …na razie wystarczy.
Innym razem bawiąc się w żołnierzy  „Starwars” ni stąd ni zowąd pyta mnie: dlaczego przegrali ludzie, którzy walczyli o Polskę ???  I co mam mu powiedzieć ??? Dlaczego przegrali ? O jaką Polskę walczyli ? Zaczynam mieć poważne problemy z odpowiedziami … zastanawiam się a on wyprzedzając mnie chwali się mi, tłumacząc mi, że są trzy symbole, .. czy ja je znam, bo on mi je wymieni … 1. Hymn, 2. Flaga, 3. Orzeł Biały.
Czy to oznacza, że to wszystko czego mnie uczono w aspekcie obecnego skomercjalizowanego świata należy przedefiniować … czy „Czas Apokalipsy”, który już mamy, to czas nowych definicji ?   Czy jest to już świat ludzi ciemnej strony ? Sam zadaje sobie pytanie … jak odpowiadać, aby było to jeszcze prawdą i jednocześnie było zgodne z moim sumieniem…. Co się z Nami dzieje ? Dlaczego zatracamy Naszą Osobowość ….Dlaczego tak bezwolnie poddajemy się złu i czynimy z niego definicje obecnego „sprytnego nowoczesnego życia” ?  Jest to jeden z powodów dla których aktywuje mój uśpiony blog … szukam odpowiedzi i szuka mój syn Julian … 


1 komentarz:

  1. No cóż nie wydaje mi się by zacieranie granicy między dobrem i złem było to bolączką akurat naszych czasów.Relatywizm moralny został dawno odkryty. A my codziennie dokonujemy wyborów. Z mojego doświadczenia w wychowaniu dzieci wynika że najbezpieczniej jest w odpowiedziach podążać za nimi.

    OdpowiedzUsuń